Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Et meget klassisk markedsføringsbegreb og redskab er en såkaldt SWOT analyse. Du har sikkert stiftet bekendtskab med den, hvis du har gået på en handelsuddannelse på enten gymnasiet eller universitetet.

Metoden er både stærk online og offline, og den vil give dig og din virksomhed muligheden for at udvikle en god markedsføringsstrategi på baggrund af fire relativt simple, men utrolig vigtige begreber. Bogstaverne i SWOT analysen står for fire vigtige begreber: strengths, weaknesses, opportunities og threats.

Styrker og svagheder

Styrker og svagheder er de interne egenskaber, som kendetegner din virksomhed. Styrker er de ting, dig og din virksomhed er specielt gode til. Det er de ting, som din virksomhed ikke kan undvære, og som virkelig giver gennemslagskraft. Måske har din virksomhed mange loyale kunder, gode samarbejdspartnere, nogle fantastiske medarbejdere eller meget andet.

Dine svagheder er så modsat det, din virksomhed ikke er så god til i forhold til din virksomheds konkurrenter, eller det din virksomhed ikke har, men måske har brug for. Det kan være manglende viden på kerneområder, illoyale kunder og så videre.

Muligheder og trusler

Muligheder og trusler er de eksterne egenskaber, som kan påvirke din virksomhed udefra på godt og ondt. Mulighederne kan for eksempel være på markedet, hvor der kan være nye markedstrends, dårlig økonomi hos konkurrenterne eller lovændringer, som kan være en positiv mulighed for dig og din virksomhed.

Trusler er modsat de dårlige ting i omgivelserne, som truer din virksomheds forretningsmuligheder. Det kan for eksempel være, at der er kommet en ny god konkurrent, nogle nye trends, at der er lav vækst i selve markedet, eller at der er færre kunder generelt på markedet.

Igennem hele SWOT analysen kan du så analysere din virksomheds position på markedet og lave en fin markedsplan, som kan være din baggrund for fremtidige beslutninger for din virksomhed.